Als particulier rijden voor taxidienst UberPop is bepaald geen vetpot. Het beroep van taxichauffeur is mogelijk hetzelfde lot beschoren als dat van postbode.
Op papier lijkt het ideaal: ’s avonds in je vrije uren wat bijverdienen door mensen rond te rijden in de auto die toch niks staat te doen op de oprit. Dat is het idee achter UberPop, de particuliere taxidienst van het Amerikaanse bedrijf Uber die in Nederland verboden is door de rechter.
Maar in de praktijk blijkt rijden voor UberPop niet lucratief, stelt de Volkskrant, dat rittenafschriften van chauffeurs in bezit heeft. Bestuurders die vooral ’s avonds en in het weekend actief zijn kunnen tot 30 euro bruto per uur verdienen, maar buiten de piekuren daalt de omzet tot 10 euro per uur.
Daar gaan nog de kosten voor de brandstof en afschrijving vanaf, zo’n 3 tot 4 euro. Ook rekent Uber meer dan 4 euro bemiddelingskosten voor het gebruiken van de dienst.
Gemiddeld verdienen de beste UberPop-chauffeurs een uurloon 18 euro, zonder aftrekposten. Dat is minder dan reguliere taxi’s in grote steden, die gemiddeld 22 euro per uur ontvangen. En dat is al geen vetpot, blijkt uit berekeningen van onderzoeksbureau Panteia. Gewone taxichauffeurs zouden 30 euro per uur moeten verdienen om uit te komen op een bruto cao-loon van 18,60 euro per uur.
Lage tarieven
De lage tarieven van UberPop zijn goed nieuws voor de consument, die minder kwijt is voor een ritje van A naar B. UberPop rekent een tarief van 1,10 euro per kilometer, ruim de helft minder dan bijvoorbeeld TCA in Amsterdam.
"Uber schrijft lage tarieven voor en zegt: zo goedkoop kan het taxivervoer dus", zegt Hubert Andela van brancheorganisatie KNV Taxi tegenover de Volkskrant. Maar de marges in de taxibranche zijn volgens Andela al niet ruim; iemand moet de prijs betalen voor de lage prijzen. Dat zijn de UberPop-chauffeurs, die nauwelijks rond kunnen komen.
Chauffeur is de nieuwe postbode
Uber zelf beweert dat hun chauffeurs minder kosten hebben, omdat ze al over een auto beschikken en geen vergunning en taximeter hoeven kopen. Maar in de praktijk valt dat tegen.
Uber-chauffeurs dragen bijna een kwart van hun inkomsten af aan het Amerikaanse bedrijf voor gebruik van de dienst. Dat is vergelijkbaar met het bedrag dat een professionele taxichauffeur moet betalen om zich aan te sluiten bij een taxicentrale. De brandstofkosten zijn voor beide groepen gelijk; alleen in de aanschaf en onderhoud van de auto kan de vrijetijdschauffeur voordeliger uit zijn.
De kosten zijn in totaal niet noemenswaardig lager, en dat betekent dat de amateurchauffeur het grootste deel van de klap opvangt van de lagere tarieven. "Met de komst van UberPop verkruimelt het beroep tot bijbaan", stelt de Tilburgse arbeidseconoom Ronald Dekker tegenover de Volkskrant. "Het is net als met de postbodes. Vroeger was dat een volledige ambtenaarsfunctie, nu doen mensen het er voor tien uur per week bij."
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl